![]() Perjantai 3.9.2010 - Soile, Soili, Soila
|
REKISTERÖIDY |

Syyskuun Meidän Perhe on ilmestynyt! Lehden vanhempaintestin voit tehdä myös verkossa. Hauskoja lukuhetkiä!

Keskustelut
Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä
» Aikuisten oikeasti
Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti
Kenen muun anoppi ei osta koskaan leluja joululahjaksi ? Kaikkea järkevää, aina ja ikuisesti...
Vastaukset
mä toivon et anoppi EI ostas leluja, kun niitä on jokapaikas ja liikaa jo!!
mut sit taas toivon et mummu lakkais kans ostamasta pussilakanasettejä, kun niitäkin tulee vaatehuone kohta täyteen!Ostaiskin jotain järkevää
mitä v***ua, me niillä leluilla tehdään. Niitä on jo kaikkialla. Ei niillä nykyisilläkään leikitä... Melkoinen syöksykierre se uusien lelujen hommaaminenkin? Kaapit täyteen ja sitten mietitään, että mitä tehtäis? Meille ei kannata beybladeja ja bratzeja kantaa. Kertakäyttökamaa, joka ei paljon mielikuvitusta herättele.Noh, mun anoppi ei osta koskaan mitaan lapsellemme. Ei vaan ole hanelle ominaista ostella. Ei sen koommin synttari, eika muitakaan lahjuksia.
Meilläkin mummo antoi aina pussilakanasettejä mulle
lahjaksi. Äiti säästi ne avaamattomina ja sain ne osaksi kapioitani ja olivat mukana kun muutin pois kotoa. :)mä sain lapsena aina isän äidiltä alushousuja ja yöpaitoja!
Siis ajatelkaa, miltä lapsesta tuntuu saada alushousuja joululahjaks!Siis ajattelen, ja musta siinä ei ole mitään kamalaa! Mäkin
Vierailija:Lainaus:
Siis ajatelkaa, miltä lapsesta tuntuu saada alushousuja joululahjaks!
Siis ajatelkaa, miltä lapsesta tuntuu saada alushousuja joululahjaks!
saatoin saada jotain laamanvilla-pitkiä kalsareita mun mummilta tai toppatakin/puvun tms. Olin iloinen, että sain vaatetta. Ei musta joululahjojen pidä kaikkien olla turhaa muovilelukrääsää. Yksi riittää. Mä olin vissiin 8v kun sain kummeiltani kodin kansion. En itkenyt. Sama kodin kansio edelleen mulla ja säilytän veropaperit yms. siellä. Toiset kasvatetaan kunnioittamaan kaikkia lahjoja ja olemaan iloinen siitä mitä saa.
Meillä on tulevia isovanhempia
jo nyt opastettu, että lasta ei sitten tarvi hukuttaa krääsään. Leluja näyttää joka perheeseen kertyvän enemmän kuin tarpeeksi. Siksi on mielestäni järkevämpää, että ostetaan lahjaksi vaatteita tms tarpeellista. Tietty joku lelukin voi olla tarpeellinen.mun äiti ei takuulla osta leluja.
ei ostanu ikinä mullekkaan. lahjaksi tulee pelkkiä vaatteita ja sukkia, sitten vielä opastetaan muita sukulaisia ettei ostaisi leluja. kun menin kouluun 7v äitini sanoi että isot tytöt eivät enää leiki vaan tekevät iltaisin läksyjä ja hävitti kaikki leluni, lukuunottamatta kolmea jotka sain valita ja pitää. haluan omille lapsilleni hieman pidemmän lapsuuden.Lelujen ostamattomuus on mun äidille ihan uskonto samoin kuin se, että karkkia lapsille ei osteta.
Ylipäätään mitään makeaa ja hauskaa ei saa olla elämässä, koska vaippaikäisestä saakka pitää kasvattaa ihminen työhön, niin mihin niitä leluja tarvitaan kun voi siivota, tiskata..kiitos kymppi, juuri tätä meinasin t: ap
meillä isovanhemmat kysyvät aina mitä me vanhemmat haluamme lapsille lahjaksi.
Ja usein käymme itse lahjat myös ostamassa. Tällä tavalla saamme aina tarpeellista tavaraa oli se sitten vaatetta, leluja tai urheiluvälineitä.j
Meillä lapset saa aina rahaa
Joskin ihan isohkon summan ajatellen lasten ikää, mutta kuitenkin. Tuntuu sekin vähän persoonattomalta. No yleensä se raha menee sitten alennusmyynneissä seuraavan talven toppapukuun, suksiin, luistimiin yms mitä satutaan lapsille tarvitsemaankin. Käyttämättä se raha ei koskaan jää :)Ihan asiasta poiketen. Mua suututtaa kun anoppi kaivaa aina kaiken roskiksesta ja antaa lapsille " kato tääkin näin hyvä ja roskiin olivat laittaneet" , ja sitten lapset saavat leikkiä jollain satavuotta vanhalla shampoo pullolla, mutta " kun oli niin erikoisen näköinen" . En ymmärrä olen varmaan sitten liian tuhlaileva, kun heitän tyhjät shampoo pullot ja voimariinirasiat roskiin.
Meillä anoppi(+appi) antoi viime vuonna lahjaksi yhden pienen kirja yhteiseksi kahdelle alle 2v. lapselle!
Miehelle ja mullekin oli niiltä useampi lahja. Ihmetytti vähän, kun mun vanhemmat toi isot kasat lapsille lahjoja."
Meidän lasten mummo ei anna mitään.Mikä joululahja?
Meillä ihan sama juttu. Mun oma äiti sanoi, että ei tarvi joululahjoja odotella. Ymmärrän kyllä muutto, asunnos osto ja remppaa takana...Mutta silti! Vaikka ei mulle ja mun miehelle mitään ostaiskaan, mut ees jotain pientä meidän lapselle...Eipä nuo omat joululahjamuistot niin kummosia olekkaan! Omalle lapselle haluan erilaisen joulun. Ei mitään tolkutonta tavaramerta, vaan lahjoja kohtuudella ja kohtuu hintaisia.Minä ainakin olen ihan iloinen, kun anoppi ei ostele
lapselle lahjaksi leluja kuin vain joskus. Ja monesti kysyy, mitä tarvittaisiin tai mitä ainakaan ei tarvita.Olisikin ostamatta...
leluja nimittäin, juuri soitti ja luetteli mitä EI saa ostaa, en hennonut sanoa, että ne jo on...olisi kysynyt, ennenkuin ostaa, varsinkin kun keksii aina tekosyitä, ettei tarvitse synttäreille lähteä...Mielummin vaatteita, kuin leluja.meidän äiti on kanssa todella tiukka tuon lelu ja karkkipolitiikan kanssa.
leluja en saanut koskaan lahjaksi enkä kyllä muutenkaan ja karkit takavarikoitiin jos joku vieras niitä sattui joskus tuomaan. joulu ja synttärilahjoja sai joka vuosi yhden kappaleen. nyt jo satelee neuvoja kuinka minun pitäisi alusta asti totuttaa lapset pois joulun kaupallisuudesta. ei tarkoitus olekkaan mitään kulutusjuhlia pitää mutta minä haluan perinteisen joulun kuusineen ja kinkkuineen, meillä ei koskaan esim kuusta ollut kun se roskasti äitini mielestä niin kovasti. myös kinkku oli joitain valmiita kaupasta ostettuja siivuja jotta ei joudu hyvää lihaa haaskoon kun sitä ei kuitenkaan jakseta kokonaan syödä..Lapsiako me olemme vieläkin?
On ihmisillä myös todellisia ongelmia. Kasvakaa nyt aikuisiksi. En ole saanut kaikkea haluamaani, mutta elän sillä mitä on. Omaishoitajana olen nähnyt mitä vammaiset haluavat. He toivoisivat yhtä asiaa ennen muita - olla terveitä. Voida kävellä, voida syödä jotain muuta kuin helposti nieltäviä lastenruokia. Halu on elää terveenä suurempi kuin meillä muilla todella terveillä.En halua estää tai haitata keskustelua. Jatkakaa toki, mutta muistakaa myös muita, ja auttakaa heitä, jos vain pystytte ja kantti kestää.
Ja tähän loppuun vielä. Ei se ole tärkeintä, mitä lahjaksi saa, vaan se että joku näki vaivaa sen ostamiseksi tai vielä enemmän - sen tekemiseksi. Viimeinen osoittaa suurta välittämistä sinusta.
Aivan. No minä kuitenkin olisin tätä mieltä:
Itse sain lapsena joululahjoja ja meillä oli karkkipäivä kerran viikossa. Oli kuitenkin monia asioita mitä meillä EI ollut vaikka monella muulla lapsella oli.Mitä tulee lapseni synttäreihin ja jouluun, omat vanhempani ja mieheni vanhemmat ostavat toisinaan jotain, toisinaan eivät. Enkä minä siitä pety jos eivät osta. En edes ole juuri sattunut ajattelemaan koko asiaa.
Voimmehan minä ja mieheni yhdessä luoda lapselle sellaiset syntymäpäivät ja joulun kuin haluan, ajattelivatpa appivanhemmat tai omani siitä mitä hyvänsä. On minunkin vanhemmillani, sekä omilla- että appi-sellaisilla, tapoja ja tottumuksia mitkä he ovat katsoneet omien lastensa kasvatuksessa hyväksi. Anoppini säästää "kaiken" ja on varma että sitä vielä joskus tarvitaan "kun lama oikeen koettelee." Samoin tekee myös oma isäni. Joku muu taas on kiivaasti sitä mieltä, että elämä on työtä eikä muuta sitten olekkaan. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että MINUN pitäisi ansaita heidän kunnioituksensa tekemällä samoin. Päinvastoin. Olen hyvin selkeästi ilmaissut lajittelevani kaiken tällä hetkellä tarpeettoman kiertoon, enkä halua kerätä varastooni enkä kaappeihimme mitään ylimääräistä lojumaan, olipa sitten kyse rikkinäisestä lelusta tai pieneksi käyneistä vaatteista. Ja hyvin on mennyt.
Me kaikki ajatellaan asioita omien arvojen ja kokemusten pohjalta. Yhtä hyvin anoppisi voisi olla täällä kirjoittamassa että "Kenen muun miniä ostaa aina kaappien täydeltä leluja joululahjaksi... Aina kaikkea turhaa eikä koskaan mitään järkevää..."
Nii-in. Me olemme erilaisia ja minä ainakin olen siihen tyytyväinen. Jos jokin asia ärsyttää, keskimäärin 100% meistä omaa suun, jonka voi avata ja ilmaista asiansa. Sen voi tehdä ihan asiallisesti ja ystävällisesti, jos vain haluaa. Miten sitten perustella jääräpäiselle ihmiselle oma eriävä mielipiteensä? "Me kaikki ajatellaan asioita omien arvojen ja kokemusten pohjalta. Minun arvoni ja kokemukseni ovat erilaiset kuin sinun, koska kuulun nuorempaan sukupolveen kuin sinä. Siksi myös ajattelen asioita eri tavalla."
Suvaitsevaisuutta, ystävät. :)
lahjasta ollaan kiitollisia
Haluan opettaa lapsilleni, että jokaisesta lahjasta tulee olla kiitollinen. Lahjan antaja on valinnut juuri sen lahjan ja tarkoittaa sillä hyvää. Lahjan antaminen on kaunis ele, olipa lahja mikä hyvänsä. Miten se menikään - ei ole lahjahevosen hampaisiin katsomista!Hyvä käytös ja lahjan antajan kunnioittaminen on tärkeämpää kuin se, että lahja on saajalleen (tai erityisesti hänen vanhemmilleen) mieluinen.
Anoppini osti aikaisemmin lapsille leluja
mutta kun niitä alkoi tulvia joka tuutista, pyysin että lapset saisivat vaikka palapelejä, pelejä, kirjoja yms. Anoppi otti sanoistani vaarin. Tänä vuonna hän kuitenkin uskalsi ostaa synttärilahjaksi yhden lelun.. Anoppi parka, niin kiltti.Ja kyllä meidän lapsilla leluja on. Ihan sopivasti.. tai liikaakin.
» Aikuisten oikeasti
Uutta perhe.fi:ssä
Uusimmat keskustelut
- > Iso katukirppis su 5.9. Roihuvuoressa (Hki)
- > Tampereen ja Pirkanmaan kirpputorit?
- > Lastenhoitaja Jyväskylässä!
- > Oletteko kuulleet tästä? Avioero, lapset asiaa
- > Edullisia ja/tai itsetehtäviä sisustusideoita? Nyt kaikki ideat pinoon :)
- > vauvamuskari Jyväskylässä
- > varashälytin vaatteessa!
Uusimmat blogikirjoitukset
© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot

Helsinki
7 m/s